خبرستان صداقت

صداقت ۲۴ ساعته است - ۲۴ ساعته با صداقت باشید

خبرستان صداقت

صداقت ۲۴ ساعته است - ۲۴ ساعته با صداقت باشید

تهرانی ها باید آماده زلزله باشند

معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه احتمال وقوع زلزله در تهران وجود دارد بر ضرورت آمادگی مردم و مسئولان در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش شبکه خبری صداقت; محمد لطیفی در خرم آباد در زمینه زلزله تهران و اینکه آیا پیش بینی ها ریشه علمی دارند ، اظهار داشت: در زمینه زلزله هر شهر و هر منطقه ای دارای یک دوره بازگشت است.
وی با اشاره به ذکر رقم هایی متفاوتی برای زلزله تهران از جمله هر 157 سال یکبار، هر 165 سال یکبار و هر 200 سال یکبار، عنوان کرد: اما در مجموع حدودش همین است که هر 157 سال یکبار یک زلزله خیلی بزرگ در تهران حادث می شود.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه این مدت زمان تاکنون طی شده است، افزود: پس این احتمال وجود دارد که این زلزله چه یک ثانیه دیگر و چه در چند سال آینده رخ دهد.
لطیفی با تاکید بر اینکه همه تهرانی ها باید آماده وقوع زلزله باشند، بیان داشت: تهران یک کلانشهر بسیار بزرگ است با آپارتمان های مرتفع و خیابان هایی که گنجایش حجم آوار را ندارد.
وی افزود: در صورت وقوع زلزله به دلیل مسدود شدن راه ها و ترافیکی که ایجاد می شود امکان خدمات رسانی و اجرای عملیات امداد و نجات بسیار مشکل خواهد بود.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید از همین الان آمادگی لازم برای مواجهه با زلزله در میان مردم ایجاد شود ، عنوان کرد: باید ذهنیت مردم به این سمت برود که در جایی زندگی می کنند که همیشه احتمال خطر هست.
لطیفی در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهوری در مورد زلزله تهران نیز گفت: سخنان رئیس جمهوری بحث جدیدی نیست و این موضوع از سال ها قبل نیز مطرح بوده است.
وی یادآور شد: قرار است که در تهران به گونه ای عمل و مدیریت شود که این شهر از جمعیت سبک شود تا بتواند در مقابل بحران خدمات بهتری ارائه کند.

کاهش جمعیت تهران نیازمند برنامه ریزی جدی است
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سئوال که آیا سیاست های دولت در زمینه سبک سازی تهران تاثیر گذار خواهد بود ، خاطرنشان کرد: به طور قطع این سیاست ها که اخیرا توسط رئیس جمهوری اعلام شده است می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
لطیفی با تاکید بر اینکه جمعیت تهران از حد خودش بسیار فراتر رفته است ، افزود: دنیا هم در مواجهه با این معضل به همین شیوه عمل می کند به طوریکه وقتی پایتخت دچار مشکلات جمعیتی می شود یا پایتخت جدید ایجاد می کنند و یا برنامه ریزی در راستای کاهش جمعیت پایتخت انجام می دهند. کاهش جمعیت پایتخت در راستای خدمات دهی بهتر و امداد رسانی مطلوب تر است که باید برنامه ریزی جدی برای آن صورت گیرد.
وی با اشاره به پیشنهادات این سازمان، عنوان کرد: باید انگیزه ایجاد کرد تا کسانی که می توانند به موطن اصلی خود بازگردند به موطن خود برگردند و در قبال این اقدامی که انجام می دهند مزایایی را دریافت کنند.
لطیفی با تاکید بر ضرورت جابجایی مرکز اقتصادی یا مرکز اداری کشور و جابجایی کارمندان، افزود: حتی به اعتقاد ما کسانی که در تهران شاغل هستند و دولتی نیستند نیز باید شرایطی را چه در بحث تحصیل فرزندانشان و چه در زمینه های دیگر برایشان فراهم کرد تا از شهر تهران جابجا شوند.

جابجایی دانشگاه ها در مقطع بالاتر از کارشناسی ارشد
وی در مورد جابجایی دانشگاه ها نیز عنوان کرد: پیشنهادی که در این زمینه مطرح است این است که دانشگاه ها تا رده فوق لیسانس و دکتری در تهران باقی بمانند اما لیسانس و زیر لیسانس از تهران خارج شوند.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سئوال که این پیشنهادات عملی خواهد شد یا خیر؟ ، بیان داشت: اینها همه در حد پیشنهاد است و البته این پیشنهادات از جمله جابجایی پایتخت نیز مسبوق به سابقه است و قبلا در زمان رئیس جمهوری هاشمی رفسنجانی نیز مطرح بوده است ولی برخی مسائل در آن زمان مانع جابجایی پایتخت شد.
لطیفی با تاکید بر اینکه امروز موضوع «حاد تر» و حساسیت بیشتر شده است، عنوان کرد: طبیعتا موارد مطرح شده در حد پیشنهاد است که باید کارگروه هایی از افراد با تجربه و صاحب نظر بنشینند و این مباحث را هر کدام به صورت مجزا بررسی کنند و پیشنهادی را که اجرایی تر هست و با هزینه کمتری قابل انجام است را انتخاب کنند تا پس از تصویب زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.
وی در مورد اینکه آیا نباید روند در این زمینه تسریع یابد و هر چه سریعتر تصمیم گیری شود؟ نیز گفت: اساس کار در این زمینه و پیشنهادات مطرح شده از زمان مانور کرامت که در مهرماه سال گذشته در تهران برگزار شد گذاشته شد.

مانور کرامت مشکلات موجود در زمینه مدیریت بحران تهران را آشکار کرد
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه این مانور اولین بار بود که در سطح ملی، منطقه ای، استانی و شهر تهران برگزار می شد، بیان داشت: ما در جریان این مانور متوجه شدیم که در بحث مدیریت بحران شهر تهران ما با مشکلات جدی مواجه هستیم.
لطیفی با بیان اینکه به خاطر حساسیت امنیتی و ویژه ای که شهر تهران دارد رئیس جمهوری هم خوب پای کار آمدند و پیگیر موضوع بودند، افزود: چندی پیش نیز یک مانور اسکان اضطراری در تهران برگزار کردیم که یکی دو هفته به طور انجامید.
وی یادآور شد: در مجموع بعد از مانور کرامت سازمان مدیریت بحران کشور پیشنهادات خود را در قالب سه کتابچه ارائه کرد.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به پیشنهادات ارائه شده، افزود: یکی از کتابچه ها مربوط به وظایف دستگاه ها در مقابل بحران شهر تهران بود که این پیشنهادات در قالب لایحه ارائه شد تا یا به صورت قانون و یا به صورت بخشنامه به دستگاه ها ابلاغ شود.
لطیفی اضافه کرد: کتابچه دیگری که از سوی این سازمان تهیه و ارائه شد مربوط به پیشنهادات سازمان مدیریت بحران در راستای سبک سازی شهر تهران بود که در قالب این پیشنهادات برای هر وزارتخانه یکسری پیشنهادات مطرح شده بود.
وی گفت: بحث جابجایی وزارتخانه ها که هر کدام به غیر از چند وزارتخانه مهم به یک شهر منتقل شوند، بحث جابجایی مجلس شورای اسلامی، جابجایی کارمندان و بازنشسته ها و ارائه مشوق هایی از جمله اعطا زمین، وام ساخت مسکن، بحث دانشگاه و تحصیل فرزندان و همچنین افزایش حقوق برای کسانی که به موطن اصلی خود بازگردند از جمله پیشنهادات ارائه شده در این کتابچه است.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به محتویات کتابچه سوم پیشنهادات این سازمان اشاره کرد و بیان داشت: در این کتابچه نیز هزینه اجرایی برای ایمن کردن شهر تهران هم در بحث مقاوم سازی امکان دولتی و هم شخصی مطرح شده است.همچنین در این کتابچه بحث تجهیزات و امکاناتی که دستگاهها باید برای مقابله با بحران داشته باشند از جمله امداد هوایی که در حال حاضر در کشور نداریم مطرح شده است که در این راستا دولت باید هزینه ای را برای تامین این تجهیزات متقبل شود.
لطیفی تدوین اجرایی کردن طرح جامع امداد و نجات شهر تهران را از دیگر پیشنهادات این سازمان برشمرد و گفت: در این راستا یکی دو ماه پیش 100 میلیارد تومان برای ایمن سازی و خرید تحهیزات برای شهر تهران مصوب شد که قرار است در قالب اعتبارات امسال در اختیار دستگاهها قرار گیرد.

تایید مطالعات کشور ژاپن در مورد تلفات زلزله تهران
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور در مورد تلفات احتمالی زلزله تهران ، گفت: در این زمینه مطالعاتی را کشور ژاپن انجام داده است که در آن کاملا این موارد مشخص و منطقه بندی شده است البته ما خیلی به این توجه نمی کنیم که چه اتفاقی می افتد بلکه مهم برای مقاوم سازی شهر تهران و پیشگیری از تلفات است.
وی به برنامه های این سازمان در بحث مقاوم سازی بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: در این راستا یک برنامه ریزی انجام شده است و توافق نامه ای را با وزارت مسکن داریم تنظیم می کنیم که 43 هکتار مساحت یکی از مناطق تهران را که دارای بافت فرسوده است را مقاوم سازی کنیم.
لطیفی بدون اشاره به نام این منطقه تهران، گفت: در این راستا 10 میلیارد تومان سازمان مدیریت بحران و 10 میلیارد تومان وزارت مسکن متقبل شده است که بگذارند تا کار هر چه سریعتر انجام شود.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به دیگر برنامه های این سازمان در زمینه مقاوم سازی، یادآور شد: همچنین یکی از مصوباتی که در آخرین جلسه سال گذشته شورای عالی مدیریت بحران به تصویب رسید این بود که از این به بعد این سازمان در بحث مقاوم سازی بافت های فرسوده شهری نیز مشارکت کند.
وی افزود: این در حالی است که پیش از این سازمان مدیریت بحران تنها در روستاها فعالیت و با تسهیلات بانک مسکن و کمک بلاعوض این سازمان اقدام به مقاوم سازی اماکن روستایی می کرد که از این به بعد با مصوبه شورای عالی مدیریت بحران در زمینه مقاوم سازی بناهای شهری نیز مشارکت خواهد داشت.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشوربا اشاره به وجود 65 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور ، خاطر نشان کرد: شروع کار مقاوم سازی بافت های فرسوده کشور توسط این سازمان از تهران خواهد بود.

ایجاد پایگاه های امداد هوایی در 9 قطب کشور
لطیفی در مورد اقدامات این سازمان در زمینه ایجاد پایگاههای امداد هوایی ، عنوان کرد: ما در کشور برای اجرای این کار 9 قطب را مشخص کرده ایم تا به استانهای همجوار نیز خدمات ارائه کند.
وی با اشاره به خرید یک هلیکوپتر برای هر قطب ، بیان داشت: این هلیکوپترهای خریداری شده است و به زودی تحویل استان های قطب خواهد شد.
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور در مورد امداد هوایی شهر تهران ، با تاکید بر اینکه برای این شهر نیز پیش بینی های لازم انجام شده است، یادآور شد: در قالب طرح امداد و نجات هوایی شهر تهران بحث خرید هلیکوپترها پیش بینی شده است که باید برای تهران تعداد بیشتری در نظر گرفته شود.
لطیفی گفت: به محض اینکه آمار تعداد هلیکوپتر مورد نیاز برای تهران را جمعیت هلال احمر اعلام کند بر اساس نیاز و اعتبار خریداری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد