خبرستان صداقت

صداقت ۲۴ ساعته است - ۲۴ ساعته با صداقت باشید

خبرستان صداقت

صداقت ۲۴ ساعته است - ۲۴ ساعته با صداقت باشید

همه چیز در مورد سرقت مجسمه ها !

این روزها انگار همه خود را آماده کرده اند تا خبر تازه ای در مورد سرقت مجسمه ای دیگر در شهر تهران را بشنوند. اما به راستی مجسمه های تهران اکنون در کجای این شهر بزرگ به سر می برند. و شاید مهمتر از پاسخ دادن به این سئوال بیان این نکته باشد که چه کسی باید پاسخگوی سیل سئوالات بی جواب هنرمندان و دوستداران هنر در این زمینه باشد که چه کسی و با چه انگیزه ای دست به این عمل زده است

به گزارش شبکه خبری صداقت؛هر روز مجسمه ای دیگر از میادین شهر تهران ربوده می شود گویا این روزها سریال جنجالی سرقت مجسمه های تهران دیگر از موضوع یک سرقت کوتاه در آمده است و تبدیل به دغدغه ای بزرگ برای پایتخت ایران شده است.

باند سارقان را دستگیر کنید به گزارش این پایگاه روز گذشته شهردار تهران دراولین واکنش بعد از سرقت نزدیک به 11 مجسمه از سراسر شهر تهران که پس از عید رخ داد تنها به این جمله بسنده کرد که سرقت مجسمه های تهرانی به صورت باندی صورت گرفته است
سرقت سریالی مجسمه های تهران آنقدر دامنه دار و در عین حال مرموز است که شهردار تهران را نیز مجبور به واکنش کند ، واکنشی که نشان می داد او نیز مانند بسیاری دیگر معتقد است که دزدی ها کار آدم های عادی نیست.
روز گذشته اظهار نظر شهردار تهران در جمع خبرنگاران که دزدیدن مجسمه‌های شهر را اقدامی سازماندهی شده می دانست نشان داد که تنها حلبی دزدها در این پرونده دزدی هنری دخالت ندارند و اوضاع از آنچه گفته می شود پیچیده تر است.
قالیباف که به گفته خودش از حس پلیسی اش نیز در این زمینه کمک گرفته است ادامه داد:‌» افراد عادی دست به این کار نمی‌زنند؛ این کار به صورت باندی صورت گرفته است ، با آشنایی بنده در این زمینه باید بگویم، این اقدام کاری سازماندهی شده است و سارقان به صورت باندی عمل کرده‌اند.»
مرد شماره یک شهرداری اظهار نظر خود را در این زمینه اینگونه کامل کرد: «در بسیاری از دزدی‌ها مانند دزدیدن گاردریل‌های جنبه اقتصادی دارد؛ اما درباره دزدی مجسمه‌های شهر ممکن است جنبه اقتصادی مد نظر باشد و ممکن است موضوع عمیق‌تر از این حرف‌ها هم باشد.»
وی افزود: نیروی انتظامی اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورده است وهمچنین شهرداری تهران نیز شکایت خود را در این زمینه ارائه کرده است.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که اقدام شهرداری تهران در این زمینه چیست؟ خاطرنشان کرد: بنا نیست شهرداری مسئولیت امنیت را نیز به عهده بگیرد.
وی ادامه داد: نگهبان‌های پارک‌ها باید حساسیت بیشتری داشته باشند و این موضوع نیز در حال پیگیری است.
وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مجسمه‌های دزدیده شده وزن بالایی دارند و با جرثقیل دزدیده شده‌اند، گفت: به همین دلیل است که می‌گویند دزد‌های عادی این کار را انجام نداده‌اند.
شناسایی مظنونین سرقت مجسمه ها
اگر رییس پلیس آگاهی تهران می گوید که سرقت سریالی مجسمه‌های تهران کار افراد عادی نیست حتمآ اتفاقی رخ داده است، اتفاقی که می تواند سریال سرقت مجسمه های تهرانی را شنیدنی تر از قبل کند.
رئیس پلیس آگاهی تهران روز گذشته در حالی از شناسایی برخی از مظنونان سرقت مجسمه های تهرانی خبر داد که به گفته سرهنگ عباسعلی محمدیان به نظر می‌رسد این سرقت‌ها با توجه به شیء سرقت شده کار یک افراد عادی نیست؛ زیرا این نوع سرقت نیازمند وسایل و تجهیزات خاص است.
وی گفت: همچنین مجسمه‌های سرقت شده در این دزدی‌ها هم به درد افراد معمولی نمی‌خورد بلکه قطعاً طالب خاص خود را دارد که همین امر باعث می‌شود تا تحقیقات در جهت خاصی پیش برود.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: تاکنون تعدادی مظنون و مکان‌هایی که این افراد در آن محل دست به سرقت خواهند زد و یا اموال را نگهداری خواهند کرد، هم شناسایی شده‌اند.
وی ادامه داد: به‌زودی نتیجه اقدامات پلیس آگاهی تهران برای دستگیری اعضای این باند از طریق رسانه‌ها به اطلاع همه شهروندان خواهد رسید.
جنجال سرقت مجسمه های تهرانی روز گذشته به اوج خود رسید تا خبرگزاری فارس خبر سرقت دهمین مجسمه را پس از عید روی خروجی خود قرار دهد . این خبر دقایقی بیشتر دوام نداشت تا سخنگوی شهرداری تهران در خبرگزاری ایسنا آن را تکذیب کند. این تایید و تکذیب ها ادامه پیدا کرد تا خبرگزاری مهر در خبری به تحلیل این اتفاق از نگاه برخی از هنرمندان مجسمه ساز بپردازد.
بر همین اساس جعفر نجیبی، یکی از مجسمه‌سازانی است که کمتر از یکماه قبل تندیس محمد معین ساخته وی در بلوار استاد معین نصب شد و چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت به عنوان آخرین مجسمه‌ای که تا به حال ربوده شده است به سرقت رفته است درباره سهولت سرقت مجسمه اش گفت: 100 هزار تومان بابت حمل مجسمه از طریق جرثقیل هزینه کردم و میلگردی به ارتفاع 15 سانتی‌متر در داخل پایه کار گذاشته بودم تا مجسمه بسیار محکم باشد.بنابراین سرقت آن کار آسانی نبوده است.
وی در مورد برداشت خود از سرقتهای سریالی مجمسه‌های برنزی تهران عنوان کرد: از دو دیدگاه می‌توان به این جریان نگاه کرد. از طرفی می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که افراد سارق مخالف مجسمه‌سازی هستند و جریانی پشت پرده‌ وجود دارد که با زیباسازی شهری از طریق آثار تجسمی مخالف است.
این مجمسه‌ساز افزود: از نگاهی دیگر می‌توان اینطور فکر کرد که مجسمه‌ها، تنها به خاطر برنزشان دزیده شده‌اند چون تمام مجسمه‌های به سرقت رفته از جنس برنز بوده‌اند. بنابراین اگر باز هم تندیسهایی که ربوده شوند از این جنس باشد این فرضیه می‌‌تواند درست باشد.
وی مورد مجسمه ربوده شده خود اشاره کرد: مجسمه استاد معین 140 کیلو وزن داشت. الان برنز دست دوم حدود کیلویی دو تا چهار هزار تومان در بازار قیمت دارد. با توجه به وزن این اثر اگر در بازار فروخته شود، حدود 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. حال بگذریم که 100 هزار تومان هزینه جرثقیل می‌شود پس در نهایت مبلغی عاید سارقان نمی‌شود. برای همین فکر نمی‌کنم تنها انگیزه آنها استفاده از برنز باشد.
طه بهبهانی نیز به عنوان مجسمه سازی که در زمینه برنز فعالیت کرده است در مود انگیزه سارقان عنوان کرد: من این موضوع را به عنوان سرقت قبول ندارم و فکر می‌کنم یک جریان است چون محال است افراد عادی مجسمه‌های 200 کیلویی را بتوانند بدون هیچ برنامه‌ریزی بدزدند. تازه حتی اگر فکر چنین کاری را هم داشته باشند، چطور می‌توانند آن را بفروشند و اساسا چطور می‌تواند جرثقیلی را وارد پارک یا محیط‌های شهری ببرند که مجسمه را حمل کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه این کار یک جریان ناخوشایند است که من نام آن را جامعه آزاری می‌گذارم. چرا وقتی تصویر شهرمان توسط مجسمه‌ها و فعالیتهای دیگری که شاهد هستیم کمی در حال سامان گرفتن است یک دفعه می‌بینیم مجسمه‌هایی که در معابر و مکانهای عمومی نصب شده بودند سرقت می‌شوند و به نوعی زیبایی شهر تخریب شود.

ناکامی دزدان در سرقت مجسمه صوفی
اما در آخرین اخبار لحظه لحظه سرقت از مجسمه های تهران ، روز گذشته رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 20 از ناکامی دزدان در سرقت مجسمه صوفی در این منطقه خبر داد.
به گفته داوود دانش‌ور دزدان اقدام به ربودن مجسمه عبدالرحمن صوفی رازی در منطقه 20 کردند، ولی با هوشیاری مأمور شهرداری، در این سرقت ناکام ماندند.
به گزارش فارس رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 20 با بیان اینکه دزدان برای ربودن این مجسمه حدوداً 700 کیلوگرمی، جرثقیل آورده بودند، گفت: ولی خوشبختانه در این سرقت ناکام ماندند.
دانش‌ور ارزش ریالی این مجسمه را 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در جریان این سرقت مجسمه قدری آسیب دیده است. رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 20 ادامه داد: مجسمه را به انبار برده و بعد از ترمیم دوباره آن را در محلی جدید نصب خواهیم کرد
دزدی مجسمه‌های شهر مرموز است اما در دیگر واکنش صورت گرفته در این خصوص عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دزدیده شدن سریالی مجسمه‌های سطح شهر لجبازی با میراث فرهنگی و مفاخر ایران است. احمد مسجد جامعی در این باره گفت: برخی از مجسمه‌های ربوده شده مربوط هنرمندانی است که در قید حیات نیستند.
وی افزود: این مجسمه‌ها ارزش ریالی ندارند؛ بلکه ارزش آنها معنوی است، در واقع این آثار ارزش هنری جامعه محسوب می‌شود. مسجد جامعی تصریح کرد: باید درباره این موضوع گزارشی ارائه شود ضمن اینکه باید به فکر جایگزینی‌های فاخری برای تندیس‌ها و مجسمه‌های ربوده شده باشیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: می‌توان تندیس‌هایی از آثار هنرمندان دیگر استفاده کرد هر چند نمی‌توان جای قبلی آن‌ها را پرکرد.
وی با بیان اینکه تندیس‌ها و مجسمه‌های شهر سرمایه‌های معنوی تهران به شمار می‌روند، گفت: بنده حس خوبی ندارم و فکر می‌کنم این امر لجبازی با میراث فرهنگی و مفاخر ایران است.
سرقت دو مجسمه «ستارخان» و «باقرخان» قبل از عید
حاشیه های سرقت مجسمه های تهران آنقدر زیاد است که هر لحظه خبری تازه می تواند ماجرای جدیدی را در این موضوع باز کند.
شهریار ضرابی سازنده دو مجسمه برنزی «ستارخان» و «باقرخان» از ناگفته هایی در این زمینه سخن می گوید که مهمترین آن در این جمله خلاصه می شود:‌سرقت این مجسمه‌ها پیش از عید امسالو آنهم به فاصله سه هفته از هم صورت گرفته است.
شهریار ضرابی سازنده مجسمه‌های به سرقت رفته «ستارخان» و «باقرخان» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس زمان دزدیده شدن این آثار را قبل از ایام عید عنوان کرد و افزود: قبل از ایام عید سال جاری، متوجه ناپدید شدن مجسمه «باقرخان» واقع در خیابان شهرآرا شدم و به فاصله سه هفته بعد با خبر شدم که مجسمه «ستارخان» هم ناپدید شده است.
او می گوید: این موضوع را در همان زمان پیگیری کردم اما به جایی نرسیدم و عملاً کسی پاسخ‌گوی من نبود به همین دلیل با راهنمایی یکی از مدیران سابق شهرداری تهران در تاریخ دهم فروردین سال جاری با آقای دکتر قالیباف شهردار تهران مکاتبه کردم و همچنین رونوشت این نامه را برای جناب مهندس چمران رئیس شورای شهر تهران ارسال کردم و بدین صورت در دستور کار پیگیری قرار گرفت. تمام مکاتبات ثبت شده در دبیرخانه شهرداری تهران را هم دارم، در نهایت این نامه در تاریخ 22 فروردین‌ماه 89 با دستور شهردار به سازمان بازرسی شهرداری تهران برای پیگیری ارجاع شد و به این ترتیب موضوع ناپدید شدن مجسمه‌ها به جریان افتاد.
ضرابی تصریح کرد: سرقت این مجسمه‌ها مربوط به روزهای اخیر نیست و مشخص نیست که زمان دقیق ربوده شدن این مجسمه‌ها کی بوده است و تنها خبر آن‌ تازه منتشر شده است.
ضرابی با بیان این که پس از سرقت مجسمه باقرخان، متوجه شدم که سنگ جدیدی روی آن نصب شده است گفت: مشخص نیست که این کار به چه دلیل و توسط چه کسانی انجام شده است.
وی افزود: از سوی دیگر خیابان شهرآرا که مجسمه باقرخان در پارک این خیابان نصب شده بود، شلوغ است و حتی نیمه‌های شب نیز مردم بسیاری در آن تردد می‌کنند.
وی همچنین تصریح کرد: تنبیه کردن نگهبان پیر پارک که چرا مراقب مجسمه‌ها نبوده است کارساز نیست زیرا حتی اگر در زمان سرقت این مجسمه وی در محل حضور می‌داشت، نمی‌توانست مانع کار سارقان شود چرا که این سرقت به تنهایی توسط یک نفر نمی‌توانسته انجام بگیرد ضمن این که افراد سارق در این شرایط خود را برای هرگونه درگیری آماده و تجهیز می‌کنند.
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به تفکیک وظایف ارگان‌های شهر، این مجسمه‌ها برای حفاظت متولی خاصی ندارند و نمی‌توان برای حدود 400 مجسمه نصب شده در شهر نگهبان گذاشت اما باید ملاحظاتی را اتخاذ کرد تا به طور پیشگیرانه از سرقت آنها جلوگیری شود.
وی در عین حال وظیفه نگهداری از مجسمه‌های شهری را متوجه سازمان زیباسازی شهرداری تهران دانست و گفت: به منظور ایجاد شرایط استحکام بیشتر، نباید مجسمه‌ها را برای مرمت از پایه جدا کنند بلکه لازم است آن‌ها را در همان محل خود مرمت کنند.
سازنده دو مجسمه برنزی «ستارخان» و «باقرخان» در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجسمه‌های برنزی هنگام ساخت مخارج زیادی دارند به طوری که برای فرآیند ریخته‌گری برنزی این آثار در حدود 5 تا 6 میلیون تومان باید هزینه شود اما برنز اسقاطی و ضایعات خام این مجسمه‌ها برای ذوب مجدد و فروش در بازار چیزی حدود 2 تا 3 هزار تومان برای هر کیلو خریدار دارد، بنابراین یک مجسمه 90 تا 100 کیلوگرمی حدود 300 هزار تومان فروخته می‌شود و با توجه به ریسک جدا کردن این مجسمه‌ها از پایه در برابر چشم مردم، دوربین‌های مداربسته و ...به نظر کار عاقلانه‌ای نیست و به دردسر آن نمی‌ارزد.
ضرابی همچنین به موضوع سؤاستفاده رسانه‌های بیگانه از این موضوع هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه رسانه‌های بیگانه در این گیر و دار به دنبال دست یابی به منافع خود هستند و گزارش‌هایی را ارائه کردند که خوشبختانه با تدبیر مسئولان شهرداری و اقدام سریع آن‌ها، رسانه‌های بیگانه در سؤاستفاده‌های خود ناکام ماندند و این جای تشکر از مسئولان را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد